[Cross Media Innovatie 2017] Mark van de Crommert over Spotalytics

  • Bureaus
  • 22 mrt 2017 @ 11:14
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewInnovatie

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mediasynced stuurt Spotalytics in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Mark van de Crommert, co-founder en ceo van Mediasynced.

Kun je Mediasynced introduceren?

Mediasynced bestaat nu 5 jaar en is 100% gespecialiseerd in het ontwikkelen van crossmediale technologie. Onze palmares bestaat uit:

2011: Remotely.tv, Nederlands eerste zenderoverstijgende 2nd screen met alle Tweets en live info over alle TV programma’s
2012: TV sync met online campagnes
2013: Radio sync met online campagnes
2016: Radiosync met Digital Outdoor
2016: Spotalytics, het volautomatisch doormeten van TV aan de hand van directe response (bijvoorbeeld website verkeer en conversies).



Onze kracht bestaat uit het vinden van technologische oplossingen die helpen om bruggen te slaan tussen de offline en de online wereld.

Onze cultuur en werkwijze kenmerkt zich in onze kernwaarden: high tech, human touch, bold, honest.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Om de effecten van TV sync te meten, bouwden we in 2014 een tool die de website effecten van gesyncte TV spots aantoont. Uit de enthousiaste reacties van klanten werd duidelijk dat dit ook een perfecte tool zou zijn voor alle TV adverteerders die websiterespons wilden meten om TV inkoop mee te optimaliseren. We merkten dat bureaus weliswaar met de hand dit type analyses al deden, maar er geen geautomatiseerde tool bestond met krachtige statistische modellen om dit beter en sneller te doen. Kort daarna besloten wij onze ontwikkelkracht hier vol op in te zetten en in april van 2016 is Spotalytics geïntroduceerd.

Kun je de innovatie omschrijven?

Spotalytics meet het effect van TV- en Radiocommercials op je websitebezoek. Omdat dit volledig geautomatiseerd gebeurt en krachtige statistische algoritmen zijn geprogrammeerd, is de tool veel kosteneffectiever en accurater dan manuele analyses.

Dat is een echte game-changer; in plaats van af en toe een (statistisch matige) analyse te draaien, kan je de inkoop optimaliseren op realtime, always on data. We brengen daarmee data driven advertising naar TV en Radio advertising.

Dat stelt bureaus in staat om het hele jaar alle RTV campagnes, naast de vooraf gestelde doelstellingen als GRP druk, Prime Share en bereik, ook te beoordelen op respons. En juist respons is een krachtige indicator dat de boodschap ook echt iets teweeg heeft gebracht.

Zo biedt Havas Media Spotalytics aan verschillende klanten aan. Marcia Swater, AV Consultant Havas: "De visie van Havas is om campagnes data en performance gedreven op te zetten. De tool maakt het mogelijk om dit nu ook voor offline campagnes te realiseren. Doordat de technologie de koppeling met Google Analytics maakt, stelt de tool ons in staat om de performance KPI’s van onze adverteerders te realiseren. Met de learnings uit de tool kunnen we TV campagnes optimaliseren. We kijken onder meer naar de best converterende tijdvakken, dagen en programma genre. Tevens is het effect te zien welke invloed verschillende creatives hebben op website respons. Nadat meerdere campagnes gemeten zijn en er een trend zichtbaar is, kunnen we hier de inkoop en zelfs de contracten op aanpassen."

Ahmed Benachour, COO Havas Media: "In onze ‘Meaningful Connection’ visie staan drie elementen centraal; doelgericht, data- en content gedreven te werk gaan. Om de vooropgestelde klantdoelstellingen te bereiken, maken we gebruik van 'state of the art' technologie. Spotalytics is een tool die de impact van offline media (RTV) inzichtelijk maakt aan de hand van online gedrag. Deze tool stelt ons in staat om rationele beslissingen te maken over media-inzet en content op basis van statistische data."

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

De introductie in 2016 was een soft launch naar onze klanten en vooral bedoeld om te ervaren hoe onze klanten Spotalytics zouden gebruiken. Tot onze verbazing werd het al snel als strategische TV en Radio tool ingezet en geïntegreerd in de dagelijkse workflow van AV planners. Daarnaast heeft een aantal bureaus de Spotalytics data opgenomen in hun bestaande dashboard. Eerder werd in hun dashboards geen RTV data getoond of werden enkel de bestedingen en GRP’s getoond.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Het slaat enorm aan omdat het een belangrijk lagune opvult die bestond tussen TV en online en die steeds prangender werd. Adverteerders zijn vanuit online gewend (verwend?) geraakt aan uitgebreide effect rapportages. Nu zien ze dat TV en Radio inzet ook op effecten kan worden geoptimaliseerd. Niet manueel en op hoofdlijnen, maar in de vorm van een accuraat, gedetailleerd en geautomatiseerd dashboard dat ‘always on’ is en realtime inzichten geeft.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2016?

Omdat Spotalytics niet alleen een nieuwe technologie is, maar ook een nieuwe werkwijze met zich meebrengt, hadden wij ingeschat dat de adaptatie ook tijd nodig zou hebben. Dat al in 2016 meerdere bureaus het breed over hun klanten portefeuille inzetten, bewijst dat we hier te maken hebben met een game changer; het optimaliseren van TV advertising is fundamenteel verbeterd. Door Spotalytics kan de kracht van data driven advertising ook voor TV en Radio worden ingezet.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Sommige mediabureaus hadden al ervaring met inhouse analyses. Dat doen ze door website data naast TV schema’s te leggen. Ook zijn er bedrijven die marketing mix modeling aanbieden. Dit wordt wel eens verward met Spotalytics. MMM kan echter alleen antwoord geven op budgetverdeling over verschillende media. Hoe vervolgens dat budget binnen TV of Radio de beste respons oplevert, is het unieke domein van Spotalytics.

Onze USP’s t.o.v. inhouse oplossingen die we tegen zijn gekomen:

• Accurater door inzet van machine learning en krachtige statistische modellering.
• Actuele data / realtime: elke dag wordt de data geüpdate.
• Aanzienlijk sneller dan manueel (minuten vs weken of soms maanden).
• Meer KPI’s en insights, o.a. effecten op Adwords, conversies, gedrag op website (% nieuwe klanten).
• Zeer krachtig dashboard dat alle insights direct beschikbaar en bewerkbaar maakt voor AV planners en client directors.



Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Als Mediasynced richten wij ons specifiek op crossmedia vanuit het perspectief van TV en Radio. Daar is namelijk nog een wereld te winnen aan het meten en versterken van crossmediale effecten. Voor TV breekt een fase aan waarin we met babystapjes naar de wereld van addressable TV advertising groeien, al of niet programmatic ingekocht. In zo’n wereld wordt het technisch gezien veel makkelijker om crossmediale effecten te meten en er op te plannen. Toch blijft ook dan de kracht van de attributiemodellen en gebruiksvriendelijkheid van de tools bepalen of we het er alleen over hebben, of er ook echt iets mee kunnen doen.

Met Spotalytics ontwerpen wij onze software al vanuit die addressable TV toekomst. En door nu te starten met het meten en crossmediaal versterken van lineare TV advertising, creëren wij een mindset die anticipeert op deze addressable TV toekomst.

Wat is het laatste nieuws?

In plaats van onze oplossingen per campagne aan te bieden, richten wij ons voortaan op adverteerders die voor al hun TV en Radio campagnes onbeperkt gebruik willen maken van ons drie core producten; 1. Syncen 2. Spotalytics 3. Realtime TV data.
Wij richten ons daarmee op adverteerders en mediabureaus die onze visie delen; een wereld waarin offline en online elkaar continu versterken middels geavanceerde technologie.

www.mediasynced.com     
www.mediasynced.com/measure

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken